Nieuwe onderwijsconcepten vragen om andere onderwijsruimtes. Met het Masterplan Huisvesting speelde de HHs daar op in. In de afgelopen jaren is het interieur van de hoofdvestiging flink op de schop gegaan. De architecten laten in onderstaand filmpje zien hoe het is geworden.
De tekst loopt onder het filmpje door.
Een onderwijsgebouw dat ruim 25 jaar in gebruik is, en onderwijsconcepten en -vormen die bijna jaarlijks vernieuwen. Dat loopt niet gelijk op. Komt bij dat het gebouw aan de Laakhaven een product was van een nog niet voltooide fusie. Dat was goed te zien aan het Atrium: een kale ruimte met vijf trappen waar studenten zo snel mogelijk naar hun eigen sector geleid werden. Oppassen voor gezamenlijkheid!
De meeste XNetters herinneren zich vast de afgesloten receptie waar een glazen, klantonvriendelijk schuifruitje was. En de ‘foyer’, een donker gat onder de aula. Of de gesloten kantoren met zwarte kozijnen rondom het Atrium. En de ongezellige kantine met betonnen wanden.
Dat is inmiddels anders, misschien wel diametraal anders. De gezamenlijke voorzieningen staan centraal en worden intensief gebruikt. Je wordt verwelkomd bij een professionele receptiebalie en wat een mooi restaurant, West 75, dat verwijst naar DOK75, waar je ook een bediend gedeelte hebt. En wat te denken van de Speakers Corner op de plek van de vroegere foyer. De grote kantine is ook omgetoverd tot een mooi en gezellig restaurant. De Innovation Playground is een zichtbare plek waar aan nieuw onderwijs gewerkt kan worden. En de studenten hebben ‘huiskamer’ van de hogeschool, het Atrium, ontdekt en waarderen deze, wat te zien is aan het intensieve gebruik ervan.
Centraal in de onderwijsomgeving staan de Ankerpunten, een mix van zitjes, overlegtafels, loungeplekken en een servicebalie. Het zijn ontmoetingsruimtes van waaruit je bij de vernieuwde onderwijsruimtes komt. Die ruimtes kenmerken zich door flexibele mogelijkheden. Docenten hebben geen eigen bureaus meer, maar maken gebruik van verschillendsoortige werkplekken.
Waar we zo’n 15 jaar geleden dachten dat de digitale mogelijkheden misschien de plaats zouden innemen van het fysieke onderwijs, zien we nu dat studenten heel graag naar de hogeschool komen. Mede mogelijk gemaakt door het creëren van een heel aantrekkelijke omgeving. Een beetje jaloers werden we er wel van.