door Hans Tromp, voor XNET
Gesprek met Joost Muiser: verhuizing Poseidon naar het Hoofdgebouw.
Na wat geschuif in de agenda’s is het dan zover. Exact op het afgesproken tijdstip belt Joost Muiser adjunct-directeur Facilitaire Zaken & IT voor het gesprek over de verhuizing van het Poseidongebouw naar de Hoofdlocatie. Joost is een bekende van de Xnetters, hij heeft ooit meegewerkt aan een filmpje over de maatregelen in de tijden van Covid en over de nieuwe inrichting van de gebouwdelen voor diverse faculteiten. Zie o.a. Weer open, hoe ziet dat eruit? – Xnet
Voor wie niet weet wat het Poseidongebouw is: een enorme kantoorkolos 14 etages waarvan 8 etages door De HHs in gebruik direct links als je vanuit het station HS naar de hogeschool aan het Johanna Westerdijk (hoofdlocatie) loopt.
Waarom gaan jullie verhuizen?
We hebben als hogeschool een strategische meerjaren vastgoedplan dat gekoppeld is aan de strategie van de Haagse Hogeschool, zoals het Instellingsplan, Onderwijsvisie en de onderzoeksagenda. Daarnaast kijken we ook naar wat er gebeurt in de markt van het hoger onderwijs, een periodieke benchmarking.
In het hoger onderwijs zien we dat het financiële kader krimpend is omdat onder andere het aantal studenten langzaam afneemt. Dat heeft als gevolg dat onderwijsinstellingen kritisch kijken naar hun kosten waaronder de Huisvesting lasten. De onderwijsinstellingen anticiperen daarop door oa hun vastgoed portefeuille te verkleinen (waar het kan). Dit geldt
ook voor De HHs. Het gebruik van Poseidon heeft altijd een tijdelijk karakter gehad maar door omstandigheden is de tijdelijkheid opgerekt tot 2030. Afgelopen zomer hebben we ivm leegstand en contractvoorwaarden 2 verdiepingen kunnen afstoten, in opvolgende jaren volgt de rest. Naast huurlasten scheelt dit ook reguliere exploitatielasten zoals schoonmaak.
Door efficiënter ruimte gebruik hoofdlocatie JWP en daling van het aantal FTE’s en in lichte vorm daling van het aantal studenten is er m2 (papieren) leegstand ontstaan in het hoofdgebouw. Om de exploitatie kosten te drukken gaan we z.s.m. de bewoners Poseidon naar De hoofdlocatie verhuizen. Daarnaast is de kwaliteit van groot belang. De directe
fysieke ligging in het hoofdgebouw heeft een positief effect op de verbinding van diensten en onderwijs. Afgelopen jaren hebben we meerdere organisatieonderdelen van Poseidon naar De hoofdlocatie (JWP) verhuisd en dat is zeer positief bevallen door de gebruikers. We gaandaarom niet afwachten totdat het huurcontract afloopt, we anticiperen op de ontwikkelingen.
Wat is de planning, wanneer is het klaar?
Op termijn zullen voornamelijk alle diensten gehuisvest worden op de vijfde verdieping in het Ovaal.
De Dienst Onderwijs Kwaliteit en Communicatie (OKC) is al verhuisd en het bevalt de medewerkers zeer goed. Het sluit aan bij hun behoeften te werken in de omgeving waarin het onderwijs daadwerkelijk plaats vindt. Begin 2026 gaat de dienst HRM (Personeelszaken) over. Onderwijs Pro Plus (voorheen Masters & Professional Courses) gaat voor studiejaar 2026-2027 over en eind 2026 begin 2027 Business & Control (Financiële zaken) Tenslotte
gaat Facilitaire Zaken en Informatietechnologie (FZ&IT) naar het Ovaal, of deels elders in het
hoofdgebouw. En ik doe als laatst het licht uit in Poseidon.
Gaan jullie nog specifieke dingen doen mbt de inrichting? Type werkplekken, ontmoetingsruimten, flexwerken etc.?
Jazeker, net als bij de herinrichting van de voorzieningen van de faculteiten gaan we in gesprek met de medewerkers en ontwerpen we met de architect een werkomgeving die hen het beste bevalt. Daarbij streven we naar een bezettingsgarantie van 60%. Dat was vroeger 100%, later 80%, maar het blijkt dat er zeker na Covid toch meer mensen thuis werken en er
met name op woensdag en vrijdag duidelijk sprake is van onderbezetting. Zo’n proces met de medewerkers duurt gauw een klein kalenderjaar per dienst, maar die gaan wel in overlap ten opzichte van elkaar. Overigens zullen alle diensten dezelfde uitstraling hebben, zodat er bij krimp of groei verschuivingen plaats kunnen vinden, zonder dat dat invloed heeft op de
uitstraling.
Wat betekent dit voor de medewerkers? Hebben ze er zin in?
Vrijwel alle medewerkers vinden dit een goede ontwikkeling, vooral door het gevoel van een grotere betrokkenheid bij de onderwijsomgeving waarvoor zij werken. Het zien en ontmoeten van studenten en docenten versterkt de verbinding. Je loopt wat makkelijker bij elkaar naar binnen. Daarbij beseft iedereen dat dit een zeer logische kostenbesparing is.
Wat doen jullie met al die lege ruimte die tot 2030 in Poseidon ontstaat?
Sommigen stellen voor om er een Bowlingbaan van te maken, of een Midgetgolfbaan, maar er ontstond onenigheid over wie de kegels dan weer recht moet zetten. Nee, gekkigheid, momenteel huren we elders aparte ruimten voor opslag en die gaat nu naar Poseidon, dat scheelt direct al in de kosten. En we blijven in gesprek met de verhuurder betreft de
mogelijkheden.
Wat betekent dit voor jullie qua werk. Om hoeveel mensen, spullen etc. gaat het?
We doen alles met onze eigen interne projectleiders. Deze zijn kundig en hebben de juiste ervaring. Daarbij zijn dit ook wel de leuke projecten, je werkt naar een mooi resultaat. Mijn rol is hierin beperkt, ik kijk meer naar de langere termijn plannen en de financiën. Het gaat wel over een besparing van miljoenen over een langere periode en daar wordt in de
toekomst dan ook rekening mee gehouden. Het hele proces is in goede handen van de projectleiders.
Het werk is Inpakken, Inpakken en weggooien! De meeste spullen, die nog goed zijn gaan gewoon mee, de rest wordt afgevoerd.
Organiseren jullie nog een veiling voor die oude spullen? Kan voor onze xnetwerkleden nog interessant zijn.
Nee, Wel zijn er gedachten voor een tweedehandswinkel voor studenten/medewerkers en buurtbewoners maar dat is op dit moment nog niet concreet genoeg. Daarbij is het principe dat we zoveel mogelijk spullen hergebruiken/opknappen, dit vanuit het oogpunt van duurzaamheid.
Mogen we een keertje met XNetters komen kijken als het af is?
Tuurlijk, jullie zijn van harte welkom. Ik wil dan wel de rondleiding doen, lijkt me leuk. Kom na de zomervakantie in 2026 dan zit ook HRM er in.
Dat gaan we zeker doen! Dank voor dit gesprek en je uitnodiging voor ons bezoek. Tot na de zomervakantie volgend jaar en veel succes met deze enorme klus!


