Hoe tevreden zijn de Hhs-studenten? De uitslagen van de jaarlijkse NSE geven uitsluitsel. Op intranet lezen we dat De Haagse op twee derde van de items sterk scoort. Die items worden ‘met trots’ benoemd. Hoe dat met de minder sterk beoordeelde items zit wordt niet vermeld.
onderstaand bericht overgenomen van intranet Hhs
Deze week zijn de resultaten van de Nationale Studenten Enquête 2021 (NSE) gepubliceerd op de website van Studiekeuze123. De NSE is een jaarlijks terugkerend landelijk onderzoek naar studenttevredenheid in het hoger onderwijs. De Haagse Hogeschool scoort in de NSE op twee derde van de onderwerpen sterk. Op vragen over ‘studiefaciliteiten’, ‘gevoel van veiligheid en betrokkenheid contact’ geven studenten aan het meest tevreden te zijn. Daar zijn wij trots op, omdat deze waarden tijdens een pandemie extra onder druk staan.
Ook kunnen we met grote tevredenheid kijken naar de scores op onze eigen geformuleerde instellingsvragen rondom het thema ‘Wereldburgerschap’. Deze instellingsvragen, die onder andere gaan over een respectvolle omgang met elkaar, het aanleren van een open en nieuwsgierige houding, het omgaan met verschillende culturele achtergronden en het hebben van een kritische blik, krijgen uitsluitend sterke scores en vormen de hoogste (interne) scores in het gehele onderzoek. Op deze kernwaarde van De Haagse Hogeschool is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd door de opleidingen en dat is duidelijk terug te zien in de resultaten.
NSE 2021
In 2020 ging de NSE niet door in verband met de pandemie. Voor de NSE 2021 is een nieuwe vragenlijst ontwikkeld in samenwerking met onder meer de Vereniging Hogescholen.
De Haagse Hogeschool is blij dat de NSE is vernieuwd en dat de enquête dit jaar doorgang kon vinden, omdat wij het belangrijk vinden dat onze studenten hun stem (kunnen) laten horen. Echter, de aanpassingen in de vragenlijst maken een vergelijking van de resultaten met eerdere jaren lastig.
Aanleiding voor vervolg: in gesprek met studenten en docenten
De verschillen in scores van de Randstedelijke hogescholen, waartoe onze hogeschool behoort, zijn klein. Naar aanleiding van feedback uit de NSE 2018 is in samenspraak met studenten een uitgebreid pakket aan verbetermaatregelen doorgevoerd. Zo zijn onder meer de openingstijden van de bibliotheek verruimd en is de capaciteit van de studentpsychologen uitgebreid.
De impact van de huidige pandemie op studenten maakt het des te belangrijker om de ervaringen van de student te horen. De komende maanden gaan opleidingen opnieuw in gesprek met studenten en docenten. Dit om het verhaal achter de scores inzichtelijk te maken en samen verbetermaatregelen te formuleren. Deze verbetermaatregelen zullen worden benoemd in het jaarplan van de opleiding en in de maandelijkse rapportages. Ook zijn er drie NSE KPI’s opgenomen in de Kaderbrief, te weten ‘tevredenheid studie in het algemeen’, ‘themascore inhoud’ en ‘themascore docenten’. Opleidingen maken specifiek welke verbeteracties de opleiding gaat inzetten en hoe studenten dat gaan merken. Dit wordt door de opleidingen richting studenten, docenten en opleidingscommissies gecommuniceerd.
Al met al zien we veel mogelijkheden en de nodige uitdagingen. Veel dank voor jullie inzet tijdens de veldwerkperiode van de NSE, maar ook alvast voor jullie inzet in de periode die voor ons ligt, waarin de opleidingen met de resultaten aan de slag gaan. We gebruiken de uitkomsten om ons onderwijs te verbeteren.